پرش لینک ها
اثرات مراقبه بر بدن

اثرات مراقبه بر بدن

مدیتیشن یکی از بهترین تمریناتی است که می‌توانید روزانه از آن استفاده کنید و تاثیرات مدیتیشن در زندگی‌تان را مشاهده کنید. اثرات مراقبه بر بدن تاحدی است که از آن برای درمان برخی مشکلات نیز استفاده می‌شود. با استفاده از مدیتیشن می‌توان تعادل مطلوبی در ذهن، جسم و رفتار ایجاد کرد. معمولا مشخصه اصلی تاثیرات مدیتیشن بر بدن انسان، احساس آرامش، انرژی و انگیزه زندگی است. از معجزه اثرات مراقبه بر بدن می‌توان به درمان استرس، اضطراب، درد و مشکلات این‌چنینی اشاره کرد.

اگر شما نیز مایل هستید که تاثیرات مدیتیشن بر روح و روان را بدانید در ادامه همراه ما باشید.

مدیتیشن یا مراقبه چگونه انجام می‌شود؟

اگر با مراقبه یا مدیتیشن آشنایی ندارید، لازم است بدانید که برای انجام تمامی مراقبه‌ها و مدیتیشن‌ها، نیاز به حضور در یک محیط مناسب جهت تمرکز داریم. با حضور در چنین محیطی، باید یک لیدر به‌صورت صوتی شما را هدایت کند تا به هدف موردنظر در مدیتیشن دست پیدا کنید.

لیدر می‌تواند یک فایل صوتی باشد که در لحظه پخش می‌شود و یا توسط ذهن خودتان این هدایت صورت گیرد. مدیتیشن با تاکید بر تمرکز ذهن و هماهنگی تنفس در جسم، فرد را به آرایش فوق‌العاده‌ای می‌رساند.

اثرات مراقبه بر بدن بسیار عمیق است، تاحدی که می‌توان یکی از تاثیرات مدیتیشن را درمان درد و درمان روانشناختی عنوان کرد. اگر بخواهید بهترین تاثیرات مدیتیشن را مشاهده کنید، تمرینات جدی را دنبال کنید و حرفه‌ای‌تر مدیتیشن را انجام دهید.

اثرات اثبات شده مدیتیشن چیست؟

قطعا اگر بدانید که اثرات مراقبه بر بدن چیست، انگیزه بیشتری برای دنبال کردن آن دارید. تاثیرات مدیتیشن که تا امروز اثبات شده است، کاهش فشار خون، کاهش و کنترل درد در بدن، کاهش علائم روده تحریک پذیر، کاهش علائم کولیت روده، کاهش اضطراب و افسردگی از علائم بارز از تاثیرات مدیتیشن است.

این روزها مطالعات گسترده‌ای در خصوص تاثیرات مدیتیشن انجام شده است. اثبات تاثیرات فوق‌العاده مراقبه بر بدن انسان موجب شده است که طرفداران مدیتیشن طی ده سال اخیر چندین برابر شود.

در برخی مواقع تاثیرات مدیتیشن در بهبود کیفیت زندگی و سلامت افراد تاحدی بوده است که مدیتیشن به یک رفتار روزمره در زندگی و لایف استایل این افراد تبدیل شده است.

اثرات مثبت مدیتیشن اعتماد به نفس یا مدیتیشن صبحگاهی موجب انگیزه سازی و استقبال از مدیتیشن‌های صوتی شده است.

در ادامه، به‌طور اختصاصی تاثیرات مدیتیشن را بررسی می‌کنیم.

1- کنترل درد با مدیتیشن

تحقیقات و مطالعات در حوزه تاثیرات مدیتیشن نشان می‌دهد که بعد از انجام مدیتیشن، نقاطی از مغز درگیر می‌شوند که پاسخی مشابه با مصرف داروهای مسکن در کنترل درد دارند. در واقع، اثرات مراقبه بر بدن تاحدی است که مانند یک داروی شیمیایی در بدن، توانایی اثرگذاری بر قسمت‌های مختلف را برای کنترل درد دارا است.

2- کاهش فشار خون با مدیتیشن

شاید برای شما نیز جالب باشد که طی تحقیقات انجام‌شده در آمریکا، افرادی که مدیتیشن را به‌عنوان یکی از فعالیت‌های روزمره خودشان درنظر می‌گیرند، کم‌تر دچار فشار خون بالا می‌شوند.

در واقع، به‌دلیل اثرات اثبات شده مدیتیشن در کاهش استرس، افسردگی و فشارهای عصبی روزانه، فرد کم‌تر در ریسک ابتلا به فشار خون قرار می‌گیرد.

تاثیرات مدیتیشن برای افراد دارای فشار خون نیز، نتایج مثبتی حاصل از کاهش فشار خون دارد. پس بدیهی است که سلامت افراد علاقه‌مند به مدیتیشن تاحد بسیار زیادی با این اثرات مثبت تضمین می‌شود.

3- کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر

یکی از مهم‌ترین موضوعات اثرگذار در سندروم روده تحریک پذیر، استرس و اضطراب است. افراد درگیر با این مشکل، معمولا بعد از یک هیجان، استرس و اضطراب روزانه دچار مشکل می‌شوند. از تاثیرات مدیتیشن می‌توان به کاهش این حالات روحی در فرد اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر عدم تحریک روده تحریک پذیر می‌گذارد.

4- کاهش اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی با مدیتیشن

یکی از اصلی‌ترین حالاتی که موجب کاهش زمان خواب، افزایش بی‌خوابی، شدت اضطراب و افسردگی ما می‌شود، فکر و خیال‌هایی است که فشارهای روحی را در ما افزایش می‌دهند. حال تصور کنید که تاثیرات مدیتیشن، دقیقا نقطه مقابل چنین شرایطی باشد.

مدیتیشن با کاهش استرس، فشارهای روانی را کم می‌کند. بدین ترتیب، می‌توان بهبود افسردگی ناشی از این فشارهای روحی را نیز شاهد بود. با درمان و کنترل اضطراب و افسردگی می‌توان منتظر یک خواب باکیفیت و خوب بود. این دقیقا اثراتی است که مدیتیشن بر زندگی ما می‌گذارد.

در نهایت، می‌توان اطمینان حاصل کرد که موفقیت تاثیرات مدیتیشن بر بهبود اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی بسیار مطلوب است.

5- ترک سیگار با مدیتیشن

حتما برای شما نیز جالب است که بدانید، یکی از تاثیرات مدیتیشن، ترک سیگار است. معمولا سیگار یکی از مواد مخدری است که استفاده از آن بسیار رایج و عادی است. همین موضوع، موجب گسترس استفاده از سیگار شده است.

نیکوتین و ایجاد وابستگی آن نیز، عامل دیگری است که ترک سیگار را برای بسیاری از افراد سخت‌تر می‌کند. خوشبختانه، تاثیرات مدیتیشن و ذهن آگاهی در ترک سیگار، طی مطالعات انجام شده در سال‌های مختلف اثبات شده است. پس، می‌توان گفت که یکی از مطلوب‌ترین تاثیرات مراقبه بر بدن، فراموشی وابستگی جسم به ماده‌ای خاص است. در نهایت، چنین رویدادی موجب ترک سیگار خواهد شد.

اثربخشی مدیتیشن بر انسان چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید، مغز، محل فرماندگی بدن انسان محسوب می‌شود. مدیتیشن با اثرگذاری در همین بخش از بدن انسان، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و اختلالات مختلفی را تا نزدیکی‌های درمان یاری کند.

مدیتیشن با ایجاد تمرکز ذهنی، فرد را به سمت و سوی تجربیات هدایت شده‌ای می‌کشاند. تاثیرات مدیتیشن با ایجاد تصویر ذهنی در انسان و القای حس آرامش، امنیت و موضوعا هدفمند، بسیار زیاد است. تاحدی که اثر مدیتیشن با برخی داروها رقابت می‌کند.

هر چند نمی‌توان مدیتیشن را به‌عنوان تنها راه درمان برخی بیماری‌ها معرفی کرد و درمان‌های دارویی را بی‌اثر دانست، اما تاثیرات مدیتیشن ضرورت استفاده از آن، طی دوره‌های درمانی مختلف را برای دستیابی به نتیجه مطلوب از سلامتی را نشان می‌دهد؛ تاحدی که این روزها مدیتیشن افزایش سیستم ایمنی در دوران پاندمی کورنا به شدت محبوب شده است.

خلاصه مطلب

اگر شما نیز علاقه‌مند به مدیتیشن هستید و می‌خواهید تاثیرات مدیتیشن را خودتان، سلامتی‌تان و زندگی روزانه‌تان مشاهده کنید، گوش دادن به مجموعه پادکست های مدیتیشن فارسی دارما به شدت توصیه می‌شود.

 منابع:

https://www.nccih.nih.gov/health/meditation-in-depth

https://www.mindful.org/how-to-meditate/

https://www.headspace.com/meditation-101/what-is-meditation

https://yogainternational.com/article/view/the-real-meaning-of-meditation

https://mindworks.org/blog/meditation-definition/

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.