پرش لینک ها
مراقبه یا مدیتیشن چیست و شامل چه روش هایی می شود؟

مراقبه یا مدیتیشن چیست و شامل چه روش هایی می شود؟

آرامش یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین پارامترهایی است که موفقیت و شادی را در زندگی ما تضمین می‌کند. داشتن آرامش و تعادل ذهن، به ما کمک می‌کند تا سطح سلامتی‌مان را بهبود بخشیم و برای زندگی بهتر تلاش کنیم.

مراقبه یا مدیتیشن از بهترین روش‌های کسب تعادل ذهنی و آرامش است. اگر به روش های انجام مدیتیشن آشنایی داشته باشید، می‌توانید در هر شرایطی که هستید یکی از بهترین انواع مدیتیشن را انتخاب کنید و به تعادل انرژی روحی و جسمی برسید.

کسب آرامش از طریق مراقبه یا مدیتیشن شما را توانا می‌کند تا به مرور بر ذهن و جسم‌تان تسلط پیدا کنید.

در ادامه، انواع روش های انجام مدیتیشن را بررسی خواهیم کرد و به چیستی مراقبه یا مدیتیشن می‌پردازیم تا با شناخت بهتر انواع مدیتیشن را برای بهبود حالات روحی روانی‌تان انتخاب کنید.

پس تا پایان همراه ما باشید!

مراقبه یا مدیتیشن چیست؟

مراقبه یا مدیتیشن به عمل تمرکز ذهن گفته می‌شود که برای ایجاد آرامش بیشتر، آگاهی ذهنی و تعادل روح و جسم از آن استفاده می‌گردد.

روش‌ های انجام مدیتیشن بسیار متنوع است و شما در هر شرایط و موقعیتی که باشید، می‌توانید با استفاده از انواع مدیتیشن روح و روان‌تان را به تعادل برسانید.

مدیتیشن سطح سلامت جسمی شما را نیز بهبود می‌بخشد، پس بدیهی است که با تحلیل شرایط زندگی‌تان می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین نوع مدیتیشن را انتخاب کنید و از اثرات فوق‌العاده آن لذت ببرید.

فواید مراقبه یا مدیتیشن چیست؟

یکی از اساسی‌ترین فوایدی که با انجام انواع مدیتیشن تجربه می‌کنید، آرامش مطلق آن است. بهبود شرایط روحی و روانی در کنار تعادل روحی و جسمی از موهبت‌های مدیتیشن است.

کاهش فشار خون، کاهش اضطراب و نگرانی، بهبود درد و افزایش کیفیت خلق و خو از مزایای انجام مدیتیشن است. تاثیر مدیتیشن در کاهش درد بسیار جالب است.

افرادی که دچار مشکلات جسمی مختلفی هستند، با استفاده از مراقبه و تمرکز بر درد، اثرات بسیار رضایت‌بخشی را تجربه می‌کنند.

یکی از جالب‌ترین اثرات مدیتیشن، درمان افسردگی و کنترل ذهن است!

اهداف مدیتیشن چیست؟

جالب است بدانید که انواع مدیتیشن به‌منظور دست‌یابی به اهداف مختلف انجام می‌شود. برای مثال، مدیتیشن عشق و مهربانی معمولا با هدف بهبود حالات عاطفی و افزایش عشق به خود و اطرافیان انجام می‌شود.

مدیتیشن خودشناسی برای تحلیل اعماق احساسات آدمی و شناخت بیشتر انسان انجام می‌شود. مدیتیشن ذهن آگاهی نیز به شما کمک می‌کند تا در همه حال، آگاهانه از احساسات و عواطف‌تان مطلع شوید و تصمیمات آگاهانه بگیرید.

در واقع، هر مدیتیشن با هدف خاصی انجام می‌شود تا تعادل روحی مطلوبی در شما ایجاد کند. عده زیادی از افراد که به ذهن آگاهی و جذب معتقد هستند، معمولا از مدیتیشن‌های ثروت، اسکن بدن و موارد این‌چنینی استفاده می‌کنند.

انواع مدیتیشن را بشناسید!

مدیتیشن‌ها انواع مختلفی دارند. مراقبه یا مدیتیشن به‌وسیله یک لیدر انجام می‌شود که با صدایی آرام و دل‌نشین شما را برای رسیدن به سطح موردنظر در مدیتیشن راهنمایی می‌کند.

روش های انجام مدیتیشن متفاوت است. برای مثال، عده‌ای مدت‌ها آموزش می‌بینند تا بدون استفاده از مدیتیشن‌های صوتی یا تصویری اقدام به تمرکز و مدیتیشن کنند؛ عده‌ای نیز با کمک مربی یا فایل‌های مختلف مراقبه یا مدیتیشن اقدام به انجام این‌کار می‌کنند.

مدیتیشن صوتی از رایج‌ترین و بهترین انواع روش‌های مراقبه یا مدیتیشن است که به‌وسیله آن می‌توان به‌راحتی به هدف موردنظر از مدیتیشن دست پیدا کرد.

در ادامه به معرفی انواع مدیتیشن می‌پردازیم.

1- مدیتیشن تنفس آگاهانه

این نوع از مدیتیشن، یکی از ابتدایی‌ترین انواع مراقبه یا مدیتیشن است. شما می‌توانید با تمرکز بر تک تک نفس‌های‌تان، آرامش فوق‌العاده‌ای کسب کنید و اولین گام در مراقبه را محکم بردارید.

2- مدیتیشن تنفس مبتدی

اگر بخواهید آرامش عمیقی کسب کنید، باید با مدیتیشن نفس‌تان را لمس کنید. با تمرکز بر تنفس می‌توانید آرامش مطلوبی احساس کنید.

3- مدیتیشن شمارش

یکی از آسان‌ترین مدل‌های مراقبه یا مدیتیشن، استفاده از شمارش است. با استفاده از تکنیک شمارش می‌توانید آرامش فوق‌العاده‌ای کسب کنید.

4- مدیتیشن تکرار جمله

در برخی از انواع مدیتیشن، می‌توانید با تکرار جمله‌ای تاکیدی و مثبت احساس آرامش کنید. در این تکنیک معمولا فرد، جمله‌ای تاکیدی و مثبت را به تعداد زیاد تکرار می‌کند. با چنین کاری می‌توان احساس آرامش مطلوبی را تجربه کرد.

5- مدیتیشن معنوی

مدیتیشن معنوی نوعی از مدیتیشن است که به شما معنا می‌بخشد. با انجام چنین مدیتیشنی، احساسات عاطفی متعادلی پیدا می‌کنید و استرس و اضطراب از شما دور می‌شود.

6- مدیتیشن کنترل درد

همان‌طور که در بالاتر نیز اشاره شد، مراقبه یا مدیتیشن با چنان قدرتی در عمق وجود انسان نفوذ می‌کند که توانایی کنترل درد را نیز دارد. با انجام مدیتیشن درد می‌توانید به احساس درد در نواحی مختلف بدن‌تان تسلط پیدا کنید.

7- مدیتیشن آرامش درمانی

مراقبه یا مدیتیشن آرامش درمانی به شما کمک می‌کند تا آرامش موردنیاز برای زندگی سالم و سلامت را به‌دست آورید.

در این مدل مدیتیشن می‌توانید از فایل‌های صوتی مدیتیشن آرامش درمانی استفاده کنید و اثرات فوق‌العاده آن را مشاهده کنید.

8- مدیتیشن بهبود غم و اندوه

قطعا در زندگی هر انسانی، اتفاقات ناخوش‌آیندی وجود دارد که گذر از آن نیازمند طی کردن مراحل مختلفی از حالات روحی است.

مراقبه با مدیتیشن غم و اندوه از انواع مدیتیشن های پرکاربرد برای گذر از مراحل مختلف غم و اندوه است. با کمک این مدیتیشن می‌توان از مراحل مختلف غم عبور کرد و به زندگی عادی بازگشت.

روش های انجام مدیتیشن را بشناسید!

مدیتیشن به سبک‌های مختلف و روش‌های مختلفی انجام می‌شود. مراقبه یا مدیتیشن معمولا در خانه یا محیطی مناسب انجام می‌شود. معمولا برای انجام مدیتیشن روش‌های مختلفی وجود دارد. سبک‌های متفاوت مدیتیشن نیز، تنوع زیادی به این مراقبه جذاب، بخشیده است.

اصول کلی که در مدیتیشن وجود دارد را برای سطوح مبتدی به شرح زیر می‌توان توضیح داد:

  • ابتدا محیطی آرام، پاک و مناسب و دور از شلوغی انتخاب کنید.
  • شمع، عود و لوازم مناسب برای ایجاد آرامش را در اتاق بچینید و لوازمی که موجب حواس‌پرتی می‌شود را دور کنید.
  • دمای هوا را مناسب و مطبوع کنید.
  • فایل مدیتیشن را اجرا کنید و براساس دستوراتی که در فایل صوتی داده می‌شود عمل کنید. (در بعضی مدیتیشن‌ها باید چشم‌ها را ببندید و در برخی از آن‌ها لازم است تا به نقطه‌ای مشخص خیره شوید)
  • بر روی نفس‌ها تمرکز کنید تا به بهترین شکل ممکن تمرکزتان را تقویت کنید و از فکرهای پراکنده به گذشته و آینده بپرهیزید. (اصلی‌ترین آرامش مراقبه یا مدیتیشن تمرکز بر شرایط حال و جدایی از فکر به آینده یا گذشته است)
  • عضلات را شل کنید و بر تمامی اندام‌ها این آرامش را القا کنید.
  • خودتان را به دستورات مراقبه یا مدیتیشن بسپارید و اثرات فوق‌العاده آن را احساس کنید.

مواردی که اشاره شد، ساده‌ترین روش انجام مراقبه یا مدیتیشن با فایل صوتی است.

تمرینات روش های انجام مدیتیشن چیست؟

قطعا مراقبه یا مدیتیشن نیز مانند هر کار دیگری، نیاز به تمرین و تکرار دارد. اگر بخواهید از انرژی فوق‌العاده‌ای که با مدیتیشین به‌دست می‌آید، زندگی زیبایی برای خودتان بسازید، باید تمرینات مختلفی را انجام دهید تا سطح پیشرفتتان در مدیتیشن افزایش یابد.

در ادامه به معرفی این تمرینات می‌پردازیم:

آرامش صبحگاهی داشته باشید!

یکی از بهترین تمریناتی که در جهت بهبود مراقبه یا مدیتیشن می‌توانید انجام دهید، آغاز یک روز پرانرژی و آرام‌بخش است. در صورتی‌که اجازه دهید روز شما با اتفاقات ناخوشایندی مثل خواندن اخبار بد و یا دعوا پشت چراغ قرمز بگذرد، بی‌شک نمی‌توانید چندان تجربه موفقی از مراقبه یا مدیتیشن داشته باشید.

پیاده روی داشته باشید!

یکی از تمریناتی که به شما کمک می‌کند تا با استفاده از روش های انجام مدیتیشن حس و حال خوبی را تجربه کنید، پیاده روی است.

معمولا بسیاری از انسان‌ها در زمان بحران و خشم پیاده روی را به‌عنوان مسکنی عالی انتخاب می‌کنند. داشتن یک پیاده‌روی آرامش بخش به شما کمک می‌کند تا ذهن و بدن‌تان را آرام کنید و آماده تجربه مراقبه‌ای موفق باشید.

تمرین تنفس کنید!

قطعا اگر تجربه استفاده از مجموعه پادکست های مدیتیشن فارسی دارما را داشته باشید، می‌دانید که تمرین تنفس تا چه اندازه احساس سبکی و آرامش به بدن شما القا می‌کند.

شما می‌توانید به‌راحتی با چند دقیقه زمان و افزایش تمرکز بر تنفس، بهترین سطح از آرامش را تجربه کنید. قطعا با تقویت تمرکز بر تنفس، می‌توانید کنترل خوبی بر ذهن‌تان به‌دست آورید. کنترل ذهن گام مهمی در موفقیت مراقبه یا مدیتیشن است.

هنرهای رزمی را امتحان کنید!

شاید اصلا به ذهن‌تان نرسد که امتحان کردن یک هنر رزمی مثل: کیک بوکسینگ یا موی تای تا چه اندازه بر کیفیت مدیتیشن موثر است!

هنرهای رزمی معمولا به ذهن کمک می‌کند تا در لحظه بر جزییات حرکات بدن و واکنش‌ها متمرکز شود. با چنین شرایطی قطعا می‌توانید تمرکز مطلوبی را تجربه کنید و گام خوبی در بهبود کیفیت مراقبه و مدیتیشن‌هایی که انجام می‌دهید، بردارید.

استفاده از هنرهای رزمی، روش خوبی برای تمرین تمرکز در مدیتیشن و مراقبه است.

خلاصه مطلب

اگر میخواهید آرامش را در زندگی تجربه کنید و از استرس‌های روزانه دور باشید و ذهن‌تان را در راه اهداف‌تان مدیریت کنید، حتما از مدیتیشن فارسی دارما استفاده کنید و احساس واقعی‌تان را با ما درمیان بگذارید. تجربه آسودگی که با مدیتیشن تجربه می‌کنید، اصلی‌ترین اهرم تشویق شما به تکرار آن در ابتدا و انتهای هر روز است.

مشاهده پادکست های دارما

منابع:

https://www.nccih.nih.gov/health/meditation-in-depth

https://www.mindful.org/how-to-meditate/

https://www.headspace.com/meditation-101/what-is-meditation

https://yogainternational.com/article/view/the-real-meaning-of-meditation

https://mindworks.org/blog/meditation-definition

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.