پرش لینک ها

حرص و لذت طلبی

در این فصل، عشق اصیل به شما میگیم که چطور از عشق وجودیتون که ویژگی بارز بیداری هست، استفاده کنید.

تلگرام

Telegram

کست باکس

Castbox

گوگل پادکست

Google Podcast

اسپاتیفای

Spotify

بیایید راحت باشیم. بدنتون رو در تعادل و آرامش قرار بدید و رهاش کنید. عضلات ران ها و زبونتون رو آروم کنید. عضلات گرفته رو رها کنید. شونه هاتونو در حالت آرامش قرار بدید و دستهاتونو رها کنید. قفسه سینه آرومه. دنده ها و شکم در حالت آرامش قرار دارن. همه ی اعضای بدنتونو رها کنید. همه بدن شما در حالت آزاده.
یکی از نظریات قدیمی بودیسمه که از 5 عنصر معروف تشکیل شده hindrancesموانع ذهنی در مراقبه می‌گیریم. این عناصر، مدیتیشن رو کمی سخت تر می‌کنن. ما در این مدیتیشن به تمامی عناصر نمی‌پردازیم. تنها عنصر اول و دوم رو بررسی می‌کنیم.
عنصر اول لذت طلبی، حرص یا میل داشتن هست. این عنصر می‌تونه بسیار مفید باشه. اینکه بتونیم تشخیص بدیم چه زمانی حرص و لذت طلبی در مدیتیشن ما رخ می‌ده، بسیار مفیده. در اینجا منظور هر نوعی از لذته؛ توجه زیادی به معنای لغوی لذت نداریم. منظور از لذت هر چیزی می‌تونه باشه، حتی همین تجربه‌ای که الان داریم؛ تجربه بدن زمانی که واقعاً چیزی رو می‌خواد، تمایل داره و می طلبه ….
همه لذت ها مربوط به زمان حال هستن. بیایید همه خواسته ها و آرزوهامون رو در فضایی که در اون قرار داریم تصور کنیم. فضایی با آرامش و سکوت و حضور در زمان حال. اجازه بدید که این تجربه یک فراغت و آسودگی خاصی باشه. به خودتون اجازه بدید تا از تمامی فعالیت ها و کارهای روزمره جدا بشید
تکه های سرگردان فکرتون رو رها کنید. کمی درنگ و تعلل کنید و به بافت های بدنتون توجه کنید. بیایید به قلبمون توجه کنیم. توجه داشته باشید که قلبتون باز، روشن، واضح و در آرامش باشه، مثل یک آسمان زیبا. اگر ضعف یا خستگی، فشار و استرس یا گرفتگی در قلبتون احساس می‌کنید، آیا ارتباطی با لذت طلبی، میل و انگیزتون داره؟
شما حالا باید یک نوعی از لذت طلبی رو در وجودتون احساس کنید. واقعاً بخواید که همه چیز مثل لحظه‌ای که الان در اون قرار دارید، باشه. می‌تونید یک چیز دوست داشتنی مثل نوشیدنی خنک یا یک فنجون چای گرم رو تصور کنید و به خودتان اجازه بدید تا اون چیز رو از اعماق وجودتون درخواست کنه. حالا به واکنش های اعضای بدنتون توجه کنید. برای مثال می‌تونید قسمت قفسه سینتون رو چک کنید.
در اثر لذت طلبی و میل داشتن، آیا تغییری رو احساس می‌کنید؟ اگر چیزی احساس نکردید، اشکالی نداره؛ اما اگر تغییری رو در بدن خود احساس کردید، بیایید از آن استقبال گرمی بکنیم. اجازه بدید که این حس، باقی بمونه. کناره های قفسه سینتونو رو آروم کنید و اجازه بدید تا دنده ها و بافت های اطرافشون در اثر این گرما ذوب بشن. از این گرمای به وجود اومده در بدنتون استقبال کنید. از هر نوع خستگی یا گرفتگی که در اثر لذت طلبی یا حرص تو بدنتون به وجود اومده، استقبال کنید.
پس در این مدیتیشن ما هر نوع لذت طلبی و میلی رو می‌پذیریم و استقبال می‌کنیم. هر نوع نگرانی یا استرسی 100 درصد مورد استقبال ماست. استقبال گرمی از اون می‌کنیم و حتی اون را دوست داریم. حتی از گرمایی که در اثر استقبال احساسات تو بدنتون شکل می‌گیره نیز به گرمی استقبال کنید.
لحظه رو دریابید و اگر چیزی تعدیل شد یا تغییر کرد، احساستون رو درک کنید. آیا می‌تونید این احساس گرمی و استقبال را به تمام خودتون انتقال بدید؟ به تمام موجودیت خودتون انتقال بدید؟ راهی پیدا کنید تا بتونید این حس لذت طلبی رو به تمامی خودتون، تمامی استعدادها و توانایی هاتون و هر چیزی که از آن ساختید، منتقل کنید.
ما نباید نگران منبع این عشق باشیم. بلکه باید از این نیرو به نفع خودمون استفاده کنیم. بدون شک، این احساسات بخشی از ناخودآگاه ما رو تشکیل می‌دن و از همین رو، می‌تونیم از چیزهایی که پیچیده و سخت به نظر می‌رسن، به گرمی استقبال کنیم.
ناحیه قلب و اطراف اون رو دوباره چک کنید. به قلبتون اجازه بدید تا نرم و گرم باشه. با حس استقبال و گرمای ناشی از اون همراه باشید و در اون غرق بشید. و هر زمان که آماده بودید، چشماتون رو باز کنید. کمی بدنتون رو تکون بدید. می‌تونید حرکات کششی هم انجام بدید..

اپیزودهای دیگر این فصل:

فصل های دارما مدیتیشن
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.