پرش لینک ها

حالا که چی

خودشناسی در حقیقت پاسخ به این سؤاله که «من» چه کسی هستم؟

هزاران ساله که ادیان، عرفا، فیلسوف‌ها و داشمندان علمی جواب‌های مختلفی به این سؤال‌ دادن و هیچ جواب واحدی وجود نداره که ما اینجا بخوایم به شما بدیم.

اول ازتون می‌خوام چند لحظه به این سؤال فکر کنید. «واقعا شما کی هستید؟»

.

.

در ابتدا ممکنه شما تصویری که از خودتون دارید رو در ذهنتون بیارید یا جواب‌هایی مثل اسم، شغل و ویژگی‌های ظاهری به ذهنتون خطور کنه ولی اینا چیزایی نیست که ما بخوایم راجبش صحبت کنیم.

ما در این فصل می‌خوایم یک جواب بسیار ساده به این پرسش بدیم که نه تنها روی نگاهمون به زندگی بلکه روی کیفیت زندگیمون در عمل تاثیر بسیار زیادی بگذاره.

این روش بسیار ساده و در عین حال بسیار پیچیده‌اس و بدفهمی و سوء برداشت ازش بسیار متداوله.

اگر با یکبار گوش دادن و تمرین کردن براتون واضح نبود یا هیچ تاثیری حس‌ نکردید این کاملا طبیعیه. پس لطفا صبور‌ باشید و‌ تا آخر فصل ما رو همراهی کنید. اگر نیاز بود مجددا هر اپیزود رو گوش بدید و تمرین کنید.

قبل از اینکه شروع به توضیح دادن این روش کنم این نکته رو یادآوری میکنم که‌ تمام اونچیزی که در این فصل می‌شنوید و باهم تمرین می‌کنیم فقط برای آزمایش و تغییر نگرشه، عقیده یا واقعیتی نیست که بخواین باور داشته باشین. چیزایی که می‌گم نه خرافیه نه علمی ، نه ایدئولوژیکه نه مذهبی. فقط یک نگاه متفاوته به خودمون از درون و بیرونه.

نوعی از ذهن‌آگاهی با یک ابزار پر کاربرده که می‌تونید توی جهبه ابزار ذهنتون بگذاریدش و در مواقع مورد نیاز ازش استفاده کنید.

این روش یکی از جذاب ترین روش‌های ذهن آگاهی هست که من تا الان تجربه کردم و در زندگی‌ خودم و کسانی که می‌دونم این روش رو‌ درک کردن نتیجه‌اش رو به وضوح دیدم.

تلگرام

Telegram

کست باکس

Castbox

گوگل پادکست

Google Podcast

اسپاتیفای

Spotify

 

این قسمت پایانی از بخش اول ذهن آگاهی به روش هدلس است.

من برای اینکه هم شما را خسته نکنم هم یک فرصتی بدهم که با هم این روش از ذهن آگاهی را در زندگی‌هایمان تمرین کنیم، ادامه‌ی این روش را به فصل دیگری موکول می‌کنم.

شاید خیلی‌ها از خودشان بپرسند حالا چه می‌شود؟ چرا ما باید تصور کنیم بدون سر هستیم یا از زاویه اول شخص از درون به بیرون نگاه کنیم.

من جوابی برایش ندارم، ولی می‌توانم بگویم برای خودم چه اتفاقی می‌افتد وقتی تمرینش می‌کنم، ولی ممکن است برای شما اتفاقات دیگری بیفتد و از آن استفاده‌ی دیگری کنید.

زمانی که من به نگاه اول شخص یا هدلس آگاه می‌شوم، ناخودآگاه شروع به آرام شدن می‌کنم. خونسردی اولین نشانه‌های آگاهی به فضایی است که هستم.

وقتی من خودم را فضایی برای همه چیز می‌بینم، شما و دیگران و موجودات دیگر و هر چیزی که درون این فضا هست را دیگر جدای از خودم نمی‌بینم. وقتی چیزی را از خودم می‌دانم، چیزهایی که برایم خوشایند نیست هم راحت‌تر می‌پذیرم و با آن‌ها می‌سازم. این می‌تواند درد باشد، می‌تواند یک انسان دیگر باشد یا یک شرایط بحرانی در محل کار یا در اجتماع باشد.

زمانی که عصبانی، حسود، بی‌حوصله یا غمگین و ناراحت هستم وقتی به این وجه آگاه می‌شوم اول از همه به جای هر عکس‌العملی احساسی که در فضای آگاهی به وجود می‌آید را مشاهده می‌کنم و به خودم می‌گویم «اوم، پس عصبانیت اینجوری تو فضای آگاهی من ظاهر می‌شود.» یا «اهان، پس حسادت این شکلی است» و از این جور جملات که توی ذهنم مرورشان می‌کنم.

همه‌ی این‌ها را می‌توانید با احساس نداشتن توجه کافی، احساس تنهایی، غم از دست دادن چیزی یا کسی یا هر احساس ناخوشایند دیگری امتحان کنید.

نه تنها در لحظات ناخوشایند بلکه در لحظات خوشایند هم این کار را تمرین می‌کنید و از فرصتی که برای لذت بردن از زندگی در اختیارم است با این روش چندین برابر بیشتر لذت می‌برم.

خوشحال می‌شوم شما هم نتیجه‌ی تمریناتتان را با ما و بقیه شنوندگان در میان بگذارید.

فراموش نکنید ما یک خانواده هستیم و به اشتراک گذاشتن تجربیاتمان ارتباطمان را قوی‌تر می‌کند.

فصل بعدی را به نوعی از مدیتیشن به نام «یوگا نیدرا» اختصاص داده‌ایم که برای خواب و ریلکس کردن بدن استفاده می‌شود. ارتباطی به تمرینات فیزیکی یوگایی که می‌شناسید ندارد.

فصل جدید توسط سارا ضبط شده است که امیدوارم از صدا و لحن زیبایش لذت ببرید.

اپیزودهای دیگر این فصل:

فصل های دارما مدیتیشن
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.