پرش لینک ها

بی انگیزگی و به تعویق انداختن کارها

نداشتن انگیزه یکی از متداول‌ترین چیزهایی هست که همه‌ی ما انسان‌ها کم و بیش تجربه می‌کنیم. بنابراین اگه فکر می‌کنید بی‌انگیزه هستید، این کاملا طبیعیه.

انگیزه چیزیه که به ما انرژی و توان حرکت رو به جلو رو میده، ما رو از جامون بلند می‌کنه و به خلاقیت، ابتکار و عمل سوق میده ولی همه‌ی ما یه وقتایی میشه که انرژی و توان کافی رو حتی برای کارهای روزمره نداریم، بعضی وقتا هم مدتش طولانی میشه و ما اسمش رو میگذاریم بی‌انگیزگی.

تلگرام

Telegram

کست باکس

Castbox

گوگل پادکست

Google Podcast

اسپاتیفای

Spotify

نداشتن انگیزه یکی از متداول‌ترین چیز‌هایی که همه‌ی ما انسان‌ها کم و بیش تجربه می‌کنیم. بنابراین، اگر فکر می‌کنید بی‌انگیزه هستید‌، این کاملا طبیعیه.
انگیزه چیزیه که‌به ما انرژی و توان حرکت رو به جلو رو‌میده. مارو از جامون بلند می‌کنه و به خلاقیت، ابتکار و‌ عمل سوق میده. ولی همه‌ی ما یه وقت‌هایی میشه که انرژی و توان کافی رو برای حتی کارهای روزمره‌ نداریم. بعضی‌وقت ها هم مدتش خیلی طولانی میشه و ما اسمشو می‌گذاریم بی انگیزگی.
ما اینجا نمی‌خوام براتون نقش استاد کلاس انگیزشی رو‌بازی کنیم و با چند جمله برای شما موقت یک انگیزه‌ی زود گذر درست‌کنیم. همچنین نمیخوایم بگیم اراده‌ کنید و از همین الان تصمیم‌ بگیرید زندگیتونو تغییر بدید.
قبل از هرچیز ازتون می‌خوام اینه که برید و اپیزود مربوط به انگیزه رو در دارما کلینیک گوش بدید.
نداشتن انگیزه از چند بخش تشکیل شده. بخش اول مربوط به سبک زندگی ماست مثل خواب، تغذیه، فعالیت فیزیکیمون، نور خورشید و غیره، بخشی از اون به شرایط محیطی کنونی ما برمی‌گرده که به محیط زندگیمون، اطرافیانمون، اب و هوا و غیره تقسیم‌ میشه. بخش‌ بعدی مربوط به طرز تفکر و‌فلسفه‌ی‌ زندگیمونه که‌ مستقیم با‌ارزش های ما در در ارتباطه، بخش دیگه مربوط به تجربه‌ی زندگی و گذشته ما و بخشی هم ژنتیکی و ارثیه. دو مورد آخر کمتر قابل تغییر هستند ولی آگاهی بهشون به ما کمک زیادی می‌کنه.
ما مفصل این موارد رو در دارما کلینیک بررسی کردیم و راه های کاملا طبیعی و بدون عارضه ای ارایه کردیکم که نه‌ تنها می‌نونه انگیزه شما رو افزایش بده بلکه موقت و زود گذر‌نیستن.

توی کتاب همه چیز به فنا رفته که خیلی هم کتاب جذاب و پرطرفداری هست
نکته‌ای رو اقای مارک منسون می‌گن که برای شخص خود من خیلی کاربرد داشت. ایشون از مثلثی به نام انگیزه، الهام، حرکت صحبت کردن. شما از هرجای این مثلث شروع کنید این چرخه شروع به کار می‌کنه. مثلا انگیزه باعث حرکت و حرکت باعث الهام و الهام باعث انگیزه مجددا میشه. نکته اینجاست که‌وقتی شما انگیزه ندارید‌ و هیچ ایده‌ای بهتون الهام نشده حرکت کردن می‌تونه الهام بخش و انگیزه بخش باشه. ما در ادامه قراره یکم راجب این که این حرکت صحبت کنیم.
اگه این کتابو نخوندید حتما برید بخونینش، به خلاصه‌اش هم اکتفا نکنید.
چون می‌دونم‌ گوش دادن به دارما کلینیک یا خوندن کتب هم خودش به انگیزه نیاز داره می‌خوایم یه تمرین عملی کوچیک انجام بدیم.
لطفا اپیزود رو پاوز کنید و یک قلم و کاغذ بیارید میخوایم یه تمرین عملی انجام بدیم.
لطفا یک خط عمودی وسط صفحه بکشید و صفحه رو به دو قسمت تقسیم کنید.
سمت راست صفحه چند تا از کارهایی رو‌ که می‌خواید انجام بدید و براش انگیزه ندارید یا همیشه به تعویق می‌ندازی رو روی کاغذ بنویسید. می‌تونه از یه کار روزمره ساده مثل نظافت و مرتب کردن باشه تا یه ورزش کردن یا یه ایده یا ‌پروژه بزرگی که توی ذهنتونه.
مجددا اپیزود رو متوقف کنید تا زمانی که نوشتنتون تموم بشه.
.
.
.
حالا سمت چپ صفحه یک لیست از‌کارهایی بنویسید که براتون سخته ولی انگیزه چندانی نمی‌خواد و دم دست تر هم هست.
.
اگه چیزی به ذهنتون نمی‌رسه من چند تا مثال میزنم ازش ایده بگیرید.
دوش آب سرد به خصوص توی فصل سرد می‌تونه کار سختی باشه ولی دم دست و انگیزه زیادی نیاز نداره. مدیتیشن‌ ذهن اگاهی برای مدت طولانی، خود نوشتن چند خط مطلب روی کاغذ برای اغلب کسانی که در دنیای مجازی فعالیت دارن می‌تونه سخت باشه، یا کارهایی که در فصل پرهیز گفتیم مثل خاموش کردن گوشی یا همراه نبردن گوشی.
حالا اپیزود رو مجددا متوقف کنید و این موارد رو بنویسید.
.
حالا ازتون می‌خوام موارد این دو تا ستون رو با خط بهم متصل کنید. سعی کنید طوری باشه که بین این دو تا یک ارتباط ذهنی برقرار کنید. خط ها می‌تونن تکراری باشن مثلا از مدیتیشن به سه تا از مثارد سمت راست خط متصل کنید.
مثلا من بین دوش آب سرد و نوشتن چند صفحه از کتاب بعدیم یک خط کشیدم. یک خط دیگه هم از دوش اب سرد با گوش دادن دارما کلینیک کشیدم و‌یک‌خط از مدیتیشن به خوندن کتاب همه چیز به فنا رفته.
حالا هرباری که یکی از کارهای سمت چپ رو انجام میدم بلافاصله بعدش بخش کوچیکی از کارهای سمت راست رو انجام میدم، مثلا بعد از مدیتیشن میرم و کتاب رو می‌خرم و چند صفحه‌اش رو می‌خونم.

امیدوارم این تمرین ساده شروعی باشه برای مسیر انگیزه و الهام

از همراهی شما سپاسگزارم

مقاله های مرتبط به اپیزود در مجله دارما:
سایر مقاله ها
اپیزودهای مرتبط به این اپیزود در دارما:
سایر مقاله ها
کتاب های توصیه شده:
سایر مقاله ها

اپیزودهای دیگر این فصل:

فصل های دارما مدیتیشن
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.