پرش لینک ها

حملات پنیک، وحشت‌زدگی (Panic Attack)

زمانی که خطری مارو تهدید می‌کنه مغز با ارسال‌ سیگنال‌هایی بدن مارو در حالت آماده باش برای مواجه با خطر قرار می‌ده. افزایش ضربان قلب و تنفس‌های سریع که تعریق رو هم به دنبال داره اولین علائم آماده شدن برای مبارزه یا فرار محسوب میشه.

زمانی که هیچ خطر عینی ما رو تهدید نمی‌کنه ولی این سیگنال‌ها ارسال می‌شن، فرد بدون هیچ دلیلی دچار پنیک اتک میشه، گاه بهش وحشت زدگی یا حملات ترس هم می‌گن. این حملات معمولا چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشه.

تلگرام

Telegram

کست باکس

Castbox

گوگل پادکست

Google Podcast

اسپاتیفای

Spotify

مهم‌ترین و اصلی ترین وظیفه‌ی مغز هر موجود زنده‌ حفظ بقاست. زمانی که خطری مارو تهدید می‌کنه مغز با ارسال‌ سیگنال‌هایی بدن مارو در حالت آماده باش برای مواجه با خطر قرار می‌ده. افزایش ضربان قلب و تنفس‌های سریع که تعریق رو هم به دنبال داره اولین علائم آماده شدن برای مبارزه یا فرار محسوب میشه.

زمانی که هیچ خطر عینی مارو تهدید نمی‌کنه ولی این سیگنال‌ها ارسال می‌شن، فرد بدون هیچ دلیلی دچار حملات عصبی یا پنیک اتک میشه، گاه بهش وحشت زدگی یا حملات ترس هم می‌گن. این حملات معمولا چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشه.

من در این فصل از کلمه‌ی پنیک استفاده می‌کنم چون ترجمه‌ی حمله‌ی عصبی یا وحشت‌زدگی از نظر من ترجمه‌ی مناسبی نیست و حق مطلبو ادا نمی‌کنه.

دلایل پنیک شدن در بسیاری موارد نامشخص هست، می‌تونن دلایل ژنتیکی داشته باشن یا بعضا توسط محرک‌های خارجی مثل تنهایی، مکان‌های بسته، دیدن برخی حیوانات و حشرات باشن و گاه به دلیل افکار نشخوار گونه که قبلا راجع بشون مفصل صحبت کردیم . بعضی وقتا ریشه حملات پنیک قرار گرفتن در شرایطی که در ناخوداگاه ما چیزی یاداوری بشه اتفاق می‌افتن. بسیاری از این موارد ریشه در تجربه‌های گذشته ما داره که ما ممکنه بهشون اگاه نباشیم و در یک فصل مجزا بهش می‌پردازیم.

در این فصل قراره راهکارساده و بدون عارضه‌ای برای مواجهه در شرایط حملات پنیک ارایه بدیم که می‌تونه شمارو به سرعت آروم کنه و به حالت عادی برگردونه.

در شرایط حاد و بحرانی پیشنهاد می‌کنم به روانپزشک یا رواندرمانگر مراجعه کنید و این موضوع رو ساده انگاری نگنید.

این یک‌ تمرین تنفسه‌ که از دو نفس عمیق از بینی ‌ و سپس یک بازدم طولانی از دهان تشکیل شده.

در تنفس اول با‌ یک شماره شش‌هاتونو پرمی‌کنید و تنفس‌ دوم در یک شماره فضای باقی مونده‌ی شش‌هاتوتو پر می‌کنه و سپس بازدم آهسته با ۸ شماره از دهان

تنفس عمیق اول باید به شکلی باشه که جا برای تنفس دوم بمونه.

به این شکل

حالا باهم این تمرینو انجام بدیم.

نفس عمیق،

تنفس دوم

بازدم از دهان ۱،۲،۳،۴،۵،۶،۷،۸

و این کار رو چند بار تکرار می‌کنید.

می‌تونید بازدم رو به شکل شکمی هم انجام بدید. کافیه در هنگام بازدم بخشی از هوا رو خیلی اعسته به شکمتوت بفرستید.

اینکه شما بتونید در شرایط حمله‌ی پنیک این کارو انجام بدید نیازمند تمرین‌های ذهن اگاهی که می‌تونید به فصل مربوط به ذهن اگاهی مقدماتی و پیشرفته و ذهن اگاهی در مکان های عمومی مراجعه کنید.

در نهایت مجددا ازتون می‌خوام با ما در دارما کلینیک همراه بشید.

مقاله های مرتبط به اپیزود در مجله دارما:
سایر مقاله ها

اپیزودهای دیگر این فصل:

فصل های دارما مدیتیشن
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.