پرش لینک ها

کار کردن آگاهانه

همه‌ی ما طی روز‌ فعالیت‌های مختلفی برای انجام دادن داریم، اکثر اوقات برنامه‌های روزانمون و‌ حجم کارایی که باید انجام بدیم‌ به‌قدری زیاد و پشت‌سر‌همه که ما یک آن به خودمون میاییم و می‌‌بینیم یک روز کامل سپری شده و ما نه‌تنها متوجه گذر اون نشدیم بلکه هیچ لذتی ازش نبردیم و با احساس عظیمی از خستگی و کلافگی روبه‌رو‌شدیم.

انجام دادن کارها بدون حضور در لحظه جزو‌ عادا‌ت‌های خیلی از ما آدماست.

نداشتن آگاهی در حین انجام کار نه تنها باعث کاهش دقت و نرسیدن به نتیجه دلخواه میشه بلکه نیازمند اینه که زمان بیشتری رو‌صرفش کنیم و‌ احساسی که در نهایت عایدمون میشه یه احساس خستگی‌‌ و نابه‌سامانی ذهنیه.

وقتی یه فعالیتی رو‌با توجه و تمرکز انجام بدیم بعدش احساس بهتری خواهیم داشت و‌ قطعا نتیجه مطلوب‌تری رو‌در مدت زمان کوتاه‌تر به دست‌میاریم.

اگر کمی فکر کنیم مثال هایی که بدون حضور و توجه انجام می‌دیم زیادن.

از کارهای شخصی مثل دوش گرفتن و مسواک زدن بگیریم تا کارهای منزل مثل مرتب کردن خونه، آشپزی و شست ظرف‌ها و در نهایت انجام دادن شغلمون که گاه چنان به عادت تبدیل میشه که با یک ربات هیچ فرفی نداریم.

تلگرام

  علی

___________

  فریبا

کست باکس

  علی

___________

  فریبا

گوگل پادکست

  علی

___________

  فریبا

اسپاتیفای

  علی

___________

  فریبا

 

همه‌ی ما طی روز فعالیت‌های مختلفی برای انجام دادن داریم. اکثر اوقات برنامه‌های روزانه‌مان و حجم کارهایی که باید انجام دهیم به‌قدری زیاد و پشت‌سر‌هم است که یک آن به خودمان می‌آییم و می‌بینیم یک روز کامل سپری شده و ما نه‌تنها متوجه گذر آن نشدیم بلکه هیچ لذتی از آن نبردیم و با احساس عظیمی از خستگی و کلافگی روبه‌رو شدیم.

انجام دادن کارها بدون حضور در لحظه جزو عادت‌های خیلی از ما آدم‌ها است. نداشتن آگاهی در حین انجام کار نه تنها باعث کاهش دقت و نرسیدن به نتیجه دلخواه می‌شود بلکه نیازمند این است که زمان بیشتری را صرف آن کنیم و احساسی که در نهایت عایدمان می‌شود یک احساس خستگی و نابه‌سامانی ذهنی است.

وقتی یک فعالیتی را با توجه و تمرکز انجام می‌دهیم، بعدش احساس بهتری خواهیم داشت و قطعاً نتیجه مطلوب‌تری را در مدت زمان کوتاه‌تر به دست می‌آوریم. اگر کمی فکر کنیم، مثال‌هایی که بدون حضور و توجه انجام می‌دهیم زیادند. از کارهای شخصی مثل دوش گرفتن و مسواک زدن گرفته تا کارهای منزل مثل مرتب کردن خانه، آشپزی و شستن ظرف‌ها و در نهایت انجام دادن شغلمان که گاهی چنان به عادت تبدیل می‌شود که با یک ربات هیچ فرقی نداریم.

ازتون می‌خواهم از امروز این چند تمرین ساده را با هم انجام دهیم که تاثیر بسیار زیادی روی آرامش روزانه و نتیجه‌ی کارهایمان دارد:

1. زمان کافی را برای انجام فعالیت مد نظرتان اختصاص دهید. سعی نکنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را انجام دهید. عجله داشتن از جمله عواملی است که می‌تواند حضور در لحظه را به حداقل برساند.

2. سعی کنید روی کاری که انجام می‌دهید تمرکز کنید و وقتی دارید آن را انجام می‌دهید، با طمانینه و توجه و به بهترین نحوه آن را انجام دهید. اگر حواستان پرت شد و فکری ذهنتان را مشغول کرد، مثل همه‌ی تمرینات ذهن آگاهی، تمرکزتان را برگردانید.

این کار را می‌توانید در حین آشپزی و لمس کردن سبزیجات و میوه‌ها، شستن ظرف‌ها، در حین تمیز کردن خانه یا محل کار، در حین انجام شغلتان در داخل یا خارج از منزل، در حین ارتباط با دیگران و هر کار دیگری انجام دهید.

3. وقتی احساس خستگی می‌کنید، کلافه می‌شوید یا مشکلی در کارتان به وجود می‌آید، چند نفس عمیق بکشید، برای چند لحظه کار را رها کنید و توجهتان را به بدن و احساسی که دارید بیاورید. کلافگی و خستگی‌تان را مشاهده کنید و بعد از چند دقیقه مجدداً به کارتان برگردید. انجام این کار تاثیر مستقیم در آرامش، روحیه و سلامتی شما دارد.

4. این خیلی ایده‌آل است که ما همیشه در زندگی کارهایی را که دوست داریم انجام دهیم، ولی اگر کمی واقع‌بین باشیم همیشه نمی‌توانیم همه‌ی کارهایی که می‌کنیم را با علاقه و رغبت انجام دهیم. اگر مجبوریم کاری را انجام دهیم و به آن علاقه نداریم، حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که به شکل مدیتیشن به آن نگاه کنیم. ممکن است نشستن و تمرکز کردن اولش سخت باشد ولی نتیجه‌اش دلچسب است.

مثلاً من خودم همیشه از ظرف شستن بدم می‌آمد، ولی الان ظرف شستن برایم بخشی از مدیتیشن روزانه است. قبلاً تند تند آن را انجام می‌دادم که زودتر تمام شود و از دستش راحت شوم، ولی الان برعکس، آرام آن را انجام می‌دهم چون تمرین می‌کنم تمام آگاهی‌ام به ظرف‌ها، دستم و آب گرم و دوست‌داشتنی باشد و برای داشتن دست سالم و آب گرم شکرگزاری می‌کنم.

گاهی لازم است نوع نگاهمان را به کارهایی که می‌کنیم عوض کنیم.

از اینکه با دارما همراه هستید از شما سپاسگزارم.

اپیزودهای دیگر این فصل:

فصل های دارما مدیتیشن
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.