پرش لینک ها

مدیتیشن التیام زخم‌های تروما – بخش اول

در این اپیزود، به بررسی مفهوم تراما و پی‌تی‌اس‌دی پرداخته و با توضیح انواع ضربه‌های روانی، چگونگی تأثیر آن‌ها بر ذهن و بدن انسان را شرح می‌دهیم.

این اپیزود به شما امکان می‌دهد تا درک عمیق‌تری از ضربه‌های روانی به دست آورید و با ارائه راهکارهایی برای مدیریت و کنار آمدن با این تجربیات، سلامت روانی و عاطفی خود را تقویت کنید.

تلگرام

Telegram

کست باکس

Castbox

اپل پادکست

Apple Podcast

اسپاتیفای

Spotify

شنیدن این فصل اکیدا برای کودکان مناسب نیست و اگر در جایی هستید که‌کودک شما ممکنه این اپیزودهارو بشنوه یا حتی برون‌ریزی‌های شمارو در حین گوش دادن به این فصل ببینه لطفا مکان و زمان دیگه‌ای رو انتخاب کنید.

زندگی غیر قابل پیش بینیه و همیشه اونطوری که ما دلمون می‌خواد پیش نمی‌ره. گاه آنقدر روی خشن به ما نشون میده که مارو دچار ضربه‌های شدید روحی می‌کنه.
همه‌ی ما به نحوی در طول زندگی دچار ضربه‌های شدید روحی می‌شیم.
تراما ترجمه‌ی دقیق فارسی نداره و گاه سانحه و گاه ضربه‌ی شدید روحی یا تکانه ترجمه میشه که هیچ کدوم دقیق نیستن بنابراین من در طول این فصل کلمه‌ی تراما، سانحه و ضربه‌ شدید روحی رو به صورت متناوب و بسته به ساختار جمله استفاده می‌کنم.
تروما، تراما و تراوما هر سه صحیح هستند و به ترتیب تلفظ بریتانیایی، آمریکایی و لاتین این واژه که از ریشه یونانی به معنی زخم یا حادثه گرفته شدن.
اختلال اضطراب پس از سانحه یا به اختصار PTSD هم به مجموعه‌ی اختلالاتی اتلاق می‌شه که پس از تجربه‌ی یک حادثه‌ی تراماتیک رخ می‌ده.

همه‌ی ما در زندگی بعضی از عزیزانمون و کسانی که دوست داشتیم رو از می‌دیم و گاه در حین ارتباطات روزمره دچار ضربه‌هایی می‌شیم که تاثیرش برای همیشه روی زندگی ما سایه می‌ندازه.
بسیاری از این ضربه‌های روحی در حین جنگ و بلای طبیعی و تجاوزات و خشونت‌ها و‌حوادث مختلف بوجود میان و بسیاری از صدمات ناشی از تراما در کودکی اتفاق افتادن و خیلی‌هاشونو ما از یاد بردیم فقط گه‌گاه چیزهایی باعث میشن این زخم‌های روحی باز بشن و‌ خودشونو به اشکال مختلف نشون بدن.
تراما لزوما مختص کسانی نیست که ضربه شدید و سانحه‌ای رو تجربه کردن بلکه کسانی که عامل ایجاد اون هستند هم ممکنه بعد ها دچار تراما بشن. و بسیاری از این افرادی که عامل ایجاد تراما هستند از جمله والیدن، در کودکی دچار سوانح جبران ناپذیر شدند.
گاه فلش بک ها به سانحه درد ذهنی مشابه سانحه رو بازسازی می‌کنه و گاه انکار هر انچیزی‌که اتفاق افتاده باعث بروز اختلالات دیگه‌ای میشه.
دردهای مضمن، ترس، بیخوایی، اعتیاد، خشونت، اضطراب، افسردگی، بی اعتمادی ، وسواس و در مراتب بالاتر بیماری‌های روانی حاد مثل اسکیزوفرنیا یا اختلالات دوقطبی و ‌خیلی بیماری‌های مختلف فیزیکی می‌تونن به دلیل همین ضربه‌های روانی ایجاد بشن. دقت کنید که هر کسی که دچار هر بیماری یا اختلالی هست لزوما به دلیل تحربه تراما در زندگی نیست.
همچنین ما هر تجربه‌ی تلخی رو نمی‌تونیم تراما بدونیم. زمانی ما یک تجربه‌ی تلخ رو تراما می‌گیم که عملکرد مغز رو به شکل قابل توجهی تغییر بده و در نتیجه به تغییر در شخصیت فرد بیانجامه.
معمولا اثرات تراما با احساس گناه، شرم، پشیمانی، ترس، خشم و عدم پذیرش از طرف دیگران همراهه و به همین دلیل صحبت کردن راجع بهشون برای ما سخته. این نکته رو همین الان می‌گم و بعدا بهش بارها برمی‌گردیم که ما ناگزیریم درد مواجهه شدن با این خاطرات دردناک رو تحمل کنیم در غیر این صورت این خاطرات به صورت مکرر و به اشکالی که بعضی‌هاشون رو نام بردم مدام توی زندگیمون برمی‌گردن.

در این فصل میخوایم پیش از هرچیز کمی ناخوداگاه ذهنمونو برای پیدا کردن چنین ضربه‌های حستجو کنیم و وقتی پیداشون کردیم به جای انکار، راهکارهایی رو برای مواجه باهاشون ارائه کنیم.
بعضی‌هامون با انکار این تجربه‌ها، بعضی با سرکوب کردنشون، بعضی‌ها با رفتار‌های اعتیاد گونه مثل پرخوری، الکل، مواد مخدر، شبکه‌‌های اجتماعی و پرنوگرافی و زیاده‌روی در روابط جنسی، بعضی‌هامون هم جذب فرقه‌‌ها و ایدئولوزی‌ها و‌گروه‌های عقیدتی و‌خرافات میشیم و بعضی‌ها هم با مصرف دارو سعی می‌کنیم این درد‌هارو تا حدی کم کنیم.
در این فصل ما قصد نداریم یک روش معجزه آسا برای تسلای این دردها ارائه بدیم بلکه بر عکس می‌خوایم با این تجربه‌های دردناک روبرو شیم. ماهیتشونو بررسی کنیم، روایتی که پشت هرکدومشون هست رو پیدا کنیم. لمسشون کنیم و در نهایت رهاشون کنیم و با صلح با جای این زخم‌ها زندگی کنیم.
روندی که ما در این فصل پیش می‌گیریم کند و تدریجیه و تمرینات عملی داره که ازتون می‌خوام وقت بکذارید و انجامشون بدید. مواجهه با تراما مثل بازکردن یک نوشیدنی گازداره. اگر زیاد تکونش بدید ممکنه منفجر بشه و اگر یک دفعه درشو باز کنید تمام محتویاتش بیرون میریزه٬ باید آروم آروم در بطری رو بازکنید تا گازش کاملا خارج بشه.
ازتون تقاضا می کنم دنبال روش های معجزه آسایی نباشید که بهتون وعده می‌دن یکشبه همه‌ی مشکلاتتون. حل میکنه چرا که این روش‌های معجزه آسا مثل بومرنگ عمل می‌کنند. درسته در ظاهر هرچقدر بومرنگ رو محکم تر از خودتون دور کنید ازتون بیشتر فاصله می‌گیره ولی با شدت بیشتری به سمتتون بر‌میگرده. ازتون میخوام به ما اعتماد کنید.

ما بیش از دو سال برای طراحی این فصل و فصل مکملش در دارما کلینیک وقت گذاشتیم و منابع و تحقیقات متعددی رو بررسی کردیم و چیزی که در اختیار شما قرار میدیم چکیده‌ی مطالعه و تحقیق و تجربه در این زمینه هست
امیدوارم این مثال‌های ساده نشون دهنده‌ی کاری باشه که ما قرار هست در این فصل انجام بدیم. این فصل نیاز به صبر و شکیبایی و همراهی تمام قد شما داره.

بسیاری از ما هیچ ایده‌ای در مورد اینکه چه اتفاقی در کودکی برامون افتاده نداریم و بخشی از ذهن ما به کل این‌ موضوع رو انکار می‌کنه. ‌ولی بخش دیگه‌ای از ذهن ما نه تنها این موضوع رو فراموش نکرده بلکه مسائل مختلف در زندگی روزمره مثل یک بو، صدا یا یک مشاجره ساده می‌تونه احساست مشابه سانحه رو جریحه دار کنه بدون اینکه ما خود سانحه رو‌بخاطر بیاریم.
خیلی از ما همه چیز رو به خاطر میاریم ولی به هر دلیلی نمی‌تونیم راجع بهش با کسی صحبت کنیم و‌ترجیح میدیم درون خودمون برای همیشه سرکوبش کنیم.
بعضی هام به تازگی از شرایط سانحه بیرون اومدن و صحبت کردن براشون مشکله یا هیچ کسی رو ندارن که بتونن بدون ترس قضاوت شدن باهاش صحبت کنند.

این فصل جایگزین مشاور و روان درمانی نیست و هز فردی موظفه در صورت مشاهده‌ی علائم PTSD با روان درمانگر مشاوره کنه.
خیلی از ما مشاوره رو کاری پر هزینه و غیر ضروری در نظر می‌گیریم در‌صورتی که از نظر من اینکار سرمایه‌گزاری محسوب میشه. هم از نظر مالی هم از نظر ذهنی می‌تونه شمارو تو زندگی جلو بندازه.
ما در دارما کلینیک در‌حال انتشار یک فصل‌کامل در‌مورد تراما هستیم که مطمئنا مکمل این فصل خواهد بود و پیشنهاد میکنم در کنار تمرینات این فصل اپیزودهای مرتبط در دارما کلینیک رو هم گوش بدید تا درک کاملی از کاری که داریم کنار هم انجام میدیم داشته باشید.

یک رواندرمانگر مناسب بدون قضاوت و سو‌گیری به شما گوش میده و برای پیدا کردن ریشه‌‌‌ی مسائل، باز بینی سانحه و الگوهای ناکارامد به شما کمک می‌کنه.
مناسب بودن یک مشاور رو خودتون باید تعین کنید. در کنار یک مشاور مناسب شما احساس امنیت می‌کنید و می‌تونید بدون قضاوت شدن همه‌ رازهای زندگیتونو باهاش درمیون بگذارید. مناسب بودن مشاور لزوما به این معنی نیست مه همیشه شمارو خوشحال کنه یا احساس مثبت و خوشایند به شنا بده. قطعا روبرو شدن با سختی‌های زندگی و مرور مجددشون و تغییر سبک زندگی ناخوشایندی های زیادی رو خواهد داشت و‌نیاز به صبر و بردباری شما داره.
ازتون میخوام از همین امروز به دنبال پیدا کردن یک مشاور مناسب باشید چرا که بدون صحبت کردن درمان اثرات تراما خیلی کند خواهد بود.
اگر به هر دلیلی صحبت با رواندرمان‌گر یا شخص مورد اعتماد براتون ممکن نیست می‌تونید اپیزودهای بعدی رو دنبال کنید که به نوعی خودیاری برای افرادی هست که امکان مشاوره گرفتن رو ندارن.

منابع علمی و تحقیقاتی این فصل هم در توضیحات آورده شدن پیشنهاد می‌کنم حتما مطالعه کنید.
از همراهی شما سپاسگزارم.

  • The Body Keeps the Score by Bessel van der Kolk
  • Trauma: The Invisible Epidemic by Paul Conti, MD (Foreword by Lady Gaga)
  • The Four Realms of Existence by Joseph E. LeDoux

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.