پرش لینک ها

ذهن آگاهی (مایندفولنس): حرف آخر

تلگرام

Telegram

کست باکس

Castbox

گوگل پادکست

Google Podcast

اسپاتیفای

Spotify

ذهن‌آگاهی برای خیلی از ما‌ها غریبه بوده و هنوز هم ممکن است باشد. دلیل اینکه اینقدر روی آن تأکید می‌کنیم این است که بدون ذهن‌آگاهی، هر چقدر که آموزش و مهارت داشته باشید، باز هم بخش زیادی از آن هدر می‌رود.

ولی امروز نمی‌خواهیم راجع به ذهن‌آگاهی حرف بزنیم بلکه می‌خواهیم راجع به آموزش حرف بزنیم. ما فهمیدیم که ذهن‌آگاهی مهم است و نیاز مبرم به آن وجود دارد، ولی آیا بدون آموزش و داشتن مهارت، کافی است؟ جواب منفی است.

بدون آموزش، ذهن‌آگاهی و تمرینات مدیتیشن به هیچ دردی نمی‌خورد. دلیل اینکه در کنار دارما مدیتیشن، ما دارما کلینیک و دارما موتیویشن راه‌اندازی کردیم و بعد هم دارما کودک را اضافه کردیم، دقیقاً نیاز به آموزش است. آموزش‌هایی که توی نظام آموزشی ما عمدتاً فراموش شده یا اصلاً به آن فکر نشده یا اگر هم فراموش نشده، به روش درستی آموزش داده نشده.

اگر ما توی روابطمان با هم مشکل داریم، اگر هنوز بلد نیستیم مذاکره کنیم، هنوز بلد نیستیم چطوری از طبیعت محافظت کنیم، بلد نیستیم چطوری رانندگی کنیم، به عقاید مختلف و تفاوت‌ها احترام بگذاریم، هنوز برای ملیت و قومیت دیگر آرزوی مرگ و ذلت می‌کنیم، هنوز فکر می‌کنیم از بقیه بهتریم، هنوز و هنوز‌های دیگر، نشانه این است که نظام آموزشی ایراد داشته است. منظور من از نظام آموزشی فقط مدرسه و دانشگاه نیست، بلکه خانواده، محله، دوستانمان، رسانه‌ها و همه این‌ها نظام‌های آموزشی محسوب می‌شوند. پس اگر فکر می‌کنید با مدیتیشن کردن و ذهن‌آگاه شدن همه چیز حل می‌شود، اشتباه می‌کنید. البته یک راه دیگر هم هست، آن هم این است که بروید توی معبد و زندگی اجتماعی فعلی‌تان را رها کنید، ولی اگر می‌خواهید زندگی‌تان را بهتر کنید، ذهن‌آگاهی، خودسازی و آموزش باید در کنار هم باشد.

اگر پدر و مادر هستید از شما می‌خواهم وقت بگذارید و به همراه فرزندتان به دارما کودک گوش دهید. قصه‌ها و مدیتیشن‌های دارما کودک با دقت برای آموزش از کودکی طراحی شده‌اند. داخل هر نرم‌افزاری که از آن استفاده می‌کنید، کلمه دارما کودک را جستجو کنید، لینکش هم در توضیحات قرار داده‌ایم.

ما در دارما کلینیک مسئله مهمی را بررسی کردیم. اگر در روابطتان مشکل دارید، اگر مشکل خواب، استرس و وسواس فکری دارید، این پادکست‌ها می‌توانند خیلی به شما کمک کنند. لینک آن هم داخل توضیحات است ولی می‌توانید کلمه دارما کلینیک را هم جستجو کنید.

باز هم از شما می‌خواهم برایمان بنویسید و نگذارید فقط ما متکلم وحده باشیم. از همراهی و حضورتان در کنار خانواده دارما سپاسگزارم.

مقاله های مرتبط به اپیزود در مجله دارما:
سایر مقاله ها

اپیزودهای دیگر این فصل:

فصل های دارما مدیتیشن
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.