پرش لینک ها

مسیر۵: نیکی و دَهِش

اگر هنوز اپیزودهای قبلی “مسیر” رو گوش ندادید، توصیه میکنم ابتدا اون‌ها رو گوش کنید؛ چرا که همه‌ی اپیزودهای “مسیر” با هم مرتبط هستند.

نیکی، دهش، کار خوب یا کار خیر یکی از ارزش‌های مهمیه که می‌خوایم راجبش صحبت کنیم.

نیکی یا دهش فقط بخشیدن پول نیست. بلکه انتقال محبت، دادن حس خوب، دادن هرچیزی که از توانتون برمیاد به مردم، طبیعت، کائنات و جهان هستی توی این بحث قرار می‌گیره.

اگر چیزهایی که در زندگیتون دهش کردید در مقابل درخواست‌هایی که دارید بسیار کوچیک هستن باید یک بازنگری در سبک زندگیتون انجام بدین.

دهش فقط کمک به خیریه و افراد نیازمند نیست، فقط غرض دادن و خریدن هدیه و اینجور چیزا نیست.

فقط در اختیار خانواده و اطرافیانتون بودن کار نیک محسوب نمیشه، بلکه چیزاییه که به شکل مداوم می‌تونه توی زندگی ما جریان پیدا کنه.

تلگرام

Telegram

کست باکس

Castbox

گوگل پادکست

Google Podcast

اسپاتیفای

Spotify

نیکی، دهش، کار خوب یا کار خیر یکی از ارزش‌های مهمیه که می‌خوایم درباره‌ش صحبت کنیم.

نیکی یا دهش فقط بخشیدن پول نیست. بلکه انتقال محبت، دادن حس خوب، دادن هر چیزی که از توانتون برمیاد به مردم، طبیعت، کائنات و جهان هستی توی این بحث قرار می‌گیره.

اگر چیزهایی که در زندگیتون دهش کردید در مقابل درخواست‌هایی که دارید بسیار کوچیک هستن باید یک بازنگری در سبک زندگیتون انجام بدین.

دهش فقط کمک به خیریه و افراد نیازمند نیست، فقط غرض دادن و خریدن هدیه و این‌جور چیزا نیست.

فقط در اختیار خانواده و اطرافیانتون بودن کار نیک محسوب نمیشه، بلکه چیزاییه که به شکل مداوم می‌تونه توی زندگی ما جریان پیدا کنه.

این که علاوه بر اطرافیان به کسانی که نمی‌شناسیم دهش و نیکی کنیم خیلی مهمه چرا که توقعی این‌جا نه برای خودمون ایجاد کردیم نه برای دیگری.

دادن لبخند و حس خوب به دیگران، راه دادن موقع رانندگی به ماشین‌های دیگه و عابر پیاده، فرصت دادن به آدمایی که باهاشون در ارتباطیم، یاد دادن هرچیزی که بلدیم بدون منت و چشم‌داشت. دادن بخشی از وقت و انرژیمون به دیگرانی که نمی‌شناسیم. حمایت از حیوانات و طبیعت اطرافمون. تفکیک کردن زباله‌هامونم حتی دهش و نیکیه چون به شکل مستقیم و غیر مستقیم داریم به خیلی‌ها کمک می‌کنیم از اون بچه‌هایی که شیرجه می‌زنن توی سطل‌های زباله بگیر تا منابع طبیعی ارزشمند.

وقتی می‌بینیم یک کسب و کاری تازه راه افتاده به جای خرید از برند‌های معروف آگاهانه از اون خرید می‌کنیم تا کسب و کارش رونق بگیره دهشه.

اگر به این نتیجه رسیدید که چیز زیادی ندارید که دهش کنید شاید دلیلش این باشه که شما به اندازه‌ی کافی تجربه ندارید و مهارت کسب نکردید. کسی که دارای مهارت و تجربه‌ی کافی باشه تا ابد می‌تونه تجربه‌ها و مهارتشو در اختیار دیگران قرار بده.

یادگیری چیزهای جدید توی دنیایی که هستیم کار آسونیه. کافیه به جای وقت تلف کردن در شبکه‌های اجتماعی وقت بگذاریم و از دقیقا همون آدم‌هایی که دارن دانششون رو دهش می‌کنن چیز یاد بگیرید. از کنج امنتون بیاین بیرون و تجربیات جدید کسب کنید. بعد خیلی راحت متوجه می‌شید که چه قدر چیزهای زیادی برای دهش دارید.

بسیاری از ماها تنها چیزهایی که دهش می‌کنیم مشتی عکس از چهره‌ی خودمون و غذایی که می‌خوریم و واکسنی که می‌زنیم و روزمرگی‌هامون در فضای مجازیه.

یک مثال دیگه می‌زنم، اگه این اپیزود رو گوش می‌دید حتما دارما براتون مفید بوده دیگه درسته؟ تاحالا به چند نفر معرفیش کردید؟ تشویق کردید بهش گوش بدن.

شما دارید رایگان به یک پادکست گوش می‌دید که تبلیغ هم نداره و فقط با سیستم اشاعه محبت و دهش شکل گرفته و رشد کرده، چی باعث میشه به هرکسی که می‌شناسید معرفی نکنید؟ اینو از خودتون سؤال کنید.

شاید شما فکر کنید ما می‌شینیم جلوی میکروفون و یک اپیزود ضبط می‌کنیم. ولی ضبط و ادیت و انتشار راحت‌ترین و کوچیک‌ترین قسمت کاریه که انجام میشه. تولید محتوای هر اپیزود از من و اعضای تیم دارما چند هفته زمان می‌بره. علاوه بر مطالعه و پژوهش، تمرین عملی و ذهنی زیادی نیاز داره.

بیشتر دهش‌ها برای شما آورده‌ای دارن که بعد‌ها بهش آگاه می‌شید و می‌تونید مثل نقاط یک پازل کنار هم بچینید و ببینید که چه نقشی توی زندگیتون ایفا کردن.

اگر می‌بینید چیزهایی داشتید و به هر علتی دهش نکرده بودید یا دستتون نمی‌رفته که دهش کنید دلیلش اینه هنوز به ساز و کار نظام هستی و تاثیر این دهش‌های کوچک آگاهی نداشتید.

این‌ها فقط چند مثال بودن، خوشحال می‌شیم اگر شما هم دهش‌هایی که انجام می‌دینو هرچند کوچک در کامنت‌ها بنویسید تا همه کنار هم روش‌های جدیدی برای کار نیک یاد بگیریم.

می‌خوام یک کتاب دیگه معرفی کنم که خیلی کوچیکه ولی بسیار پرکاربرده مخصوصاً برای کوچیک کردن ایگو و راه‌هایی برای دهش و نیکی.

اسم کتاب «برای جزئیات عرق نریز» هست و نویسندش آقای ریچارد کارلسون هستن. با اسم‌های دیگه‌ای مثل «سخت نگیریم» یا «زندگی آسان» هم در بازار پیدا می‌شه. نسخه‌ی دیجیتال و صوتیشم هست می‌تونید خیلی راحت پیداش کنید. این کتاب رو نه یک‌بار بلکه چندین بار باید خوند و عملیش کرد.

امیدوارم ازش لذت ببرید.

اپیزودهای دیگر این فصل:

فصل های دارما مدیتیشن
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.