نقل قولهایی از دارما
مجموعه پادکستهای خودشناسی، سلامت روان و سبک زندگی سالم
لازمهی داشتن احساس سعادت و خوشبختی ایجاد یک تعادل بین تمامی مراحل لذت و همچنین تعادل بین لذت رنج هستش. برای همین هست که زیاده روی در لذت طلبی و تکرار لذتهای زودگذر نمیتونه برای ما احساس خوشبختی بوجود بیاره. همچنین بخش زیادی از این احساس خوشبختی مستقیما مربوط به فلسفهی زندگی و نحوهی نگرش ماست.
“علی دلشاد تهرانی”
نقل قول های دارما نقل قول های دارما
تمام اختراعات و اکتشافات و اثرات هنری و حتی فجایعی که انسان در طول تاریخ به جا گذاشته از یک دونهی کوچیک فکر درون ذهنش شروع شده و به تدریج رشد کرده.
شاید اینکه فکر کنیم تمام دستاوردها بشر از تکنولوژی گرفته تا ادبیات و هنر و فلسفه بدون اراده انجام شده خیلی دور از ذهن باشه. تکامل فقط در سطح ژن و زیست شناسی نیست بلکه تمام این دستاوردها بخشی از سیر تکامل و فقط در راستای ارادهی جهان هستی هستش.
“علی دلشاد تهرانی”
اینکه صرف این که ما چه خصیصههایی داریم برتری برای ما ایجاد میکنه فقط یک خیال واهیه، و یک خیال واهی چرا باید عاملی بشه برای تغییر دادن دیگران.
“علی دلشاد تهرانی”
روزانه صدها جمله از نویسندگان و فیلسوفان و ژرف اندیشان در این شبکهها منتشر میشه ولی درصد ناچیزی از کسانی که این گفتههارو نقل میکنن حتی به خودشون زحمت میدن کتاب کامل رو مطالعه کنند.
حتی فکر میکنیم گوش دادن به خلاصهی یک کتاب یعنی خوندن اون کتاب در صورتی که این طور نیست. برای درک عمیق یک موضوع خوندن یک بار و دوبار یک کتاب هم کافی نیست.
“علی دلشاد تهرانی”
سطحی نگری فقط منحصر به مسائل فلسفی و معنوی نیست بلکه خیلی از همین سطحی نگری به اسم علم و فیزیک کوانتوم و امروزه با نام هوش مصنوعی منتشر میشه بدون اینکه ما اطلاعات عمیقی داشته باشیم هرچیزی روبا برچسب یکی از اینها میپذیریم درصورتی که خود علم یک چیز جامد غیرمتغیر نیست بلکه یک فرایندهکه هر روز تغییر میکنه.
“علی دلشاد تهرانی”
هوش مصنوعی هوش مصنوعی
برای بیشتر مردم هوش مصنوعی فقط یک ابزار پیش پا افتاده یا بخشی از تکنولوژیه، برای بعضیها هم خیلی جذابه و هر روز پیگیرشن، برای بعضیهامون خیلی مسئله جدی یا حتی ممکنه ترسناک باشه ولی از نظر من هوش مصنوعی تنها محصول و ابزاری برای انسان محسوب نمیشه. خلق هوش مصنوعی حتی مهم ترین رخداد قرن ۲۱ نیست بلکه مهمترین و اثرگذارترین رخداد تاریخه.
“علی دلشاد تهرانی”
هر عقیده، نظام فکری و ارزشی به خودی خود طبیعیه و ارزش وجود داشتن داره. هرچیزی که در جهان هستی وجود داره باید وجود داشته باشه چه کسی میتونه به چیزی که هست شده بگه تو نباید هست باشی.
دفعهی بعد که تصمیم گرفتید شخصی یا چیزی رو با کلمهی غیر نرمال برچسب بزنید به این موضوع فکر کنید.
“علی دلشاد تهرانی”
اگه هنوز از شنیدن بعضی مسائل که برای خیلیها طبیعیه منزجر میشیم و نمیتونیم درک کنیم که آدما میتونن متفاوت باشن این از خودخواهی ماست. همه نباید مثل ما فکر کنن و زندگی کنن.
“علی دلشاد تهرانی”
همهی ما انسانها بدون استثنا در طول زندگی چیزهای ناخوشایندی رو تجربه میکنیم که میتونه برای مدت طولانی یا برای همیشه روی زندگی ما سایه بندازه.
افکار، احساسات و تصمیمات و عکسالعملهای ما در این لحظه جدای از تجربهزیستهی ما نیست بنابراین ناگزیریم به آنچه بر ما گذشته آگاه بشیم، بپذیریمش و باهاش آشتی کنیم در غیر این صورت این تجارب در ناخوداگاه ما خودشونو به اشکال مختلف مثل خوابهای ناخوشایند، بیماریهای فیزیکی و ذهنی، افسردگی، بی انگیزگی، بی حوصلگی، پرخاشگری و زودرنجی، احساس نا امنی و نا کافی بودن، بدبینی و غیره نشون میدن.
“علی دلشاد تهرانی”
در حین مدیتیشن ما قراره با حوصله سر رفتنم بودن کنیم. مثل اینکه که جلوی تلویزیون یا پردهی سینما چندین ساعت میخکوب میشینیم، حالا قراره بشینیم و افکارمونو مثل یه فیلم ببینیم.
“علی دلشاد تهرانی”
هر انسانی آزاده زندگی خودشو زندگی کنه و ما نه میتونیم و نه اجازه داریم این آزادی رو قضاوت کنیم چه برسه بخوایم دسته بندیشون کنیم یا تغییرشون بدیم.
“علی دلشاد تهرانی”
اگر بدونیم که عقاید مختلف طبیعی هستند، آدمها حق انتخاب دارند چطور لباس بپوشند، چطور رفتار کنند و چطور زندگی کنند و همه نباید مثل ما باشن. میتونیم برخلاف هم عاشق چیزهای متفاوتی باشیم و از چیزهای متفاوتی متنفر باشیم و این طبیعیه.
اگر بپذیریم عصبانی شدن، بیحوصلگی و غمگین شدن، ترس و اضطراب و حسادت و همهی اینها طبیعی هستند و اما در عین حال حسی موقت و زودگذرند و ما بهشون کاملا آگاهیم، این دیگه فضای تاریک و مبهم نیست و فضای روشن و طبیعی نیازی به قضاوت نداره.
“علی دلشاد تهرانی”
مرور خاطرات و توانمندی تصور مجددا گذشته و تخیل آینده و ندای درونی ابزارهایی قدرتمند برای انسان محسوب میشه به شرطی که افسار این توانمندی رو به دست بگیریم و به خلبان خودکار ذهنمون واگذراش نکنیم در غیر این صورت سخنگوی خاموش درونی ما افسار رو در دست میگیره.
“علی دلشاد تهرانی”
هدف ما از مدیتیشن کردن این نیست که راحت بخوابیم، یا استرسمون کم بشه یا عصبانی نشیم یا آدم بهتری باشیم. بلکه اینها فقط بخش کوچیکی از نتایج انجام مدیتیشنه.
ما با مدیتیشن قراره بیدار بشیم.
“علی دلشاد تهرانی”
فرای همهی ایدئولوژیها و عقاید مختلف که همشون محترم هستن، داشتن زندگی معنی دار چیزیه که بین همه مشترکه و اهمیتی نداره که شما چه عقیده ای داشته باشید.
بخشیدن معنی به زندگی نسخه و فرمول واحد نداره بلکه باید آگاهانه توسط خود شما طراحی و تا زمان رویارویی با مرگ همراه شما باشه.
“علی دلشاد تهرانی”
مغز فعالیتهایی رو انجام میده که ما بهش میگیم رویا، هم تصویر داره هم صدا هم احساس و حتی ، درد و ترس وحشم رو هم احساس میکنید. یعنی تمام حواس پنجگانه درگیرن.
حالا به من بگید اگر چیزی رو که اسمشو ما میگذاریم واقعیت ترکیبی از همه این هاست
و خواب هم همینطور فرق خواب و واقعیت دقیقا چیه؟
“علی دلشاد تهرانی”
بسیاری ما به صورت خوداگاه یا ناخوداگاه از رویارویی با خاطرات و تجارب ناخوشایند پرهیز میکنیم. حتی حاضر نیستیم لحظهای صحنهی این تجربه رو در ذهنمون بازسازی کنیم چرا که رنج بازسازی این تجربه کمتر از خود اون تجربه نیست.
آگاهی به تجارب تلخ به ما این امکان رومیده که الگوهای رفتاری و احساسیمون رو شناسایی کنیم و اگاهانه اون ها رو تغییر بدیم.
“علی دلشاد تهرانی”
بسیاری از عادت های بد ما جمعی هستند و به یک کار معمول بدل شدن و آگاه شدن بهشون بسیار اهمیت داره. این ها هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارن و فقط عادت های بدی هستند که خیلی ساده می تونن اصلاح بشن بنابراین از برچسب بی فرهنگی یا فرهنگ غلط استفاده نمی کنیم.
جایگزین کردن عادات جدید کارامد
“علی دلشاد تهرانی”
این که دیگران اهل کدوم کشور یا شهر هستند، با چه زبونی گفتگو میکنن. پوستشون چه رنگی داره یا چه دین و اعتقاداتی دارن! سبک زندگیشون سالمه یا نه، چه غذایی میخورن یا چه شکلی لباس میپوشن. این که چاق هستن یا لاغر، زیبا هستن یا زشت و هزاران فکر دیگه روزانه وارد ذهن ما میشه که پرداختن به اونا دیگه مارو از هیچ خطری نجات نمیده هیچ، خطرات جدیدی ایجاد میکنه.
“علی دلشاد تهرانی”
ما نه تنها دیگران رو قضاوت میکنیم بلکه مدام خودمونم قضلوت میکنیم، از عصبانیت خودمون خشمگین و کلافه میشیم، از بیحوصلگیمون افسرده میشیم و از دلخوریهامون غمگین میشیم.
“علی دلشاد تهرانی”
میوههای یک درخت شاید از نظر اندازه، ظاهر و طعم کمی متفاوت باشند، ممکنه بعضیها درشت و سالم و بعضیها نارس یا حتی کرم خورده باشند.
اینها فقط تفاوتهای کوچیکین و هیچ برتری بوجود نمیارن.
اگر ما میوههای درشت و سالم وجدا میکنیم، پرندهها میوههای کرم خوردرو ترجیح میدن. و اونهایی که از درخت جدا میشن و روی زمین میفتن به زودی جونه میزنن و سر به فلک میکشن و درختای دیگهای رو بوجود میارن.
ما انسانها و همهی موجودات، میوههای رنگارنگ و متنوع زمین، کهکشان و کل کائنات هستیم.
“علی دلشاد تهرانی”
اگر ما به درک واضحی از ماهیت وسوسهی بازگشت به رفتار اعتیاد گونه برسیم مدیریت و رویکرد ما نسبت به این مسئله به کلی تغییر خواهد کرد.
مدیتیشن در هنگام وسوسه ی بازگشت
“علی دلشاد تهرانی”
اگر گذشته و آینده و عقاید و باورها و خاطرات شما دانش دست دوم و در ذهن شما هستند و چیزی که ما لحظهی حال و دانش دست اول موجود در همین لحظه اسم گذاری میکنیم هم یک جریان متناوب بدون وقفه است که نمیشه بهش اشاره کرد چون به محظ اشاره به گذشته و خاطره تبدیل میشه پس زمان هم توهمی بیش نیست. زمان وجود خارجی نداره بلکه زادهی ذهن من و شماست. یک توافقه مثل خیلی از توافق های دیگه که وجود خارجی نداره.
“علی دلشاد تهرانی”
بسیاری از نمودهای فیزیکی در بین احساسات خوشایند و ناخوشایند یکسان هستند. پس اگر من به شما بگم افزایش ضربان قلب و تعغییر در ریتم تنفس نشونهی چیه شما میتونید چندین احساس مختلف رو نام ببرید.
“علی دلشاد تهرانی”
در روش نادوگانه یا به اصطلاح انگلیسی None-dual که در عرفان هم بهش وحدت وجود میگن ما به این درک میرسیم که هیچ خود، سلف، من یا مشاهده گری وجود نداره بلکه همه چیز در فضای بی منتها و بدون مرز آگاهی ظاهر میشه.
درون یابی16: نادوگانگی
“علی دلشاد تهرانی”
چیزی که ما امروزه از آن به عنوان “اخلاق” یاد میکنیم شالودهاش عملگرهای بسیاری است که طی میلیونها سال بدین شکل در حافظهی ژنتیکیمان قرار گرفته و مانند سایر توانمندیهایمان تا حد زیادی قابل تغییر و برنامهریزی است.
انسانها در طول تاریخ با تغییراتی که در این عملگرها اعمال میکنند نظامهای ارزشی متفاوتی را ایجاد کرده و از آنها پیروی میکنند. از این روست که نمیتوان گفت اخلاق کاملا نسبی یا کاملا مطلق است.
“علی دلشاد تهرانی”
اغلب قضاوتهای ما از روی ناآگاهیمون اتفاق میفته، در فضای ناآگاهیه که ذهن ما شروع به بررسی هر امکانی میکنه، مثل یک جنگل تاریک که هر صدایی تصویری از رعب و وحشت حیوانات درنده رو برامون تداعی میکنه.
“علی دلشاد تهرانی”
نوروز فرصتیه برای دوباره فکر کردن. عمیق فکر کردن و تصمیمات نو گرفتن.
ما نه تنها مسئول هستیم در مقابل تصمیمهایی که میگیریم بلکه در مورد تصمیمهایی که نمیگیریم هم مسئولیم.
– بهار نه تنها بهانهایه برای تازه شدن و از سر گرفتن، بلکه حقیقتیه انکار ناپذیر از پیدایش مجدد
“علی دلشاد تهرانی”
افزایش تاب آوری یا افزایش تحمل استرس یک راه ساده داره اونم استرسهای زودگذر عمدی و داوطلبانه است.
استرس عمدی مثل واکسن عمل میکنه و سطح تحمل استرس شما رو بالا میبره بنابراین در شرایط استرس زا استرس کمتری رو تجربه میکنید.
“علی دلشاد تهرانی”
اصول اخلاقی رو میشه به طعمهای اصلی یعنی شیرینی، شوری، ترشی، تلخی تشبیه کرد.
این طعمها برای همه قابل درک هستند و دیگه نسبی نیستند فقط شاید درک شدت اون در ادمای مختلف فرق کنه.
ولی وقتی غذاهای مختلف باهاش درست میشه ژنتیک، فرهنگ، عادت و آموزش تاثیراتش خیلی بیشتر میشه و اینجوری میشه که یک غذای عجیب آسیای شرقی ممکنه به مزاج ما خوش نیاد کما اینکه یک اروپایی شاید فکر خوردن کلهپاچه منزجرش کنه.
“علی دلشاد تهرانی”